Prin Insights construim punți de legătură între companii și tinerii din Generația Z.
Tinerii din România se confruntă cu o încredere scăzută în propria persoană, frica de a greși și lipsa valorii provenită din diferite interacțiuni cu profesori sau mediul familial, lucru care le afectează performanța la locul de muncă și în viață. Când acești tineri intră pe piața forței de muncă, așteptarea de la companii este ca ei să vină cu inițiativă și să fie implicați în timp ce ei au de fapt nevoie de o restaurare a încrederii în propria persoană. În plus, deși Generația Z are o înțelegere mai bună asupra propriei identități aceștia se confruntă cu o presiune mai mare venită din partea celor apropiați pentru a lua o decizie cu privire la ce fac în viitor, în contextul în care oferta de joburi este mult mai variată și duc lipsă de mentorat și orientare în carieră.
“Ne putem conecta mai mult cu milenialii (managerii) decât cu propriii părinți.” – a declarat unul dintre tinerii participanți la eveniment.
Programul Insights @Viitorul tău job desfășurat în luna aprilie a adus împreună tineri din toată țara și manageri dintr-o companie multinațională pentru a discuta despre care sunt nevoile tinerilor în pregătirea pentru un viitor job, care sunt abilitățile pe care ei le percep ca fiind importante comparativ cu percepția managerilor care angajează și care sunt așteptările cu privire la angajare și procesul de angajare.
Gândirea critică este esențială
Generația Z (tinerii născuți între 1997 și 2015) are acces la foarte multă informație iar asta determină un grad mai mare de confuzie fiindcă ele sunt de multe ori contradictorii iar efortul de filtrare este mare, uneori chiar epuizant. Drept urmare, această expunere continuă la informații face ca gândirea critică să devină esențială și importantă ca abilitate.
O altă concluzie legată de învățare este că managerii aparținând generației Millenials (născuți între 1981 și 1996) învață mai mult din offline în timp ce tinerii învață mai mult din online și sunt obișnuiți ca nevoia lor de informație să fie satisfăcută imediat.
Despre abilitățile necesare la job și învățare
Una dintre concluziile evenimentului a fost aceea că abilitățile de tip soft skills sunt mai importante decât hard skills în accepțiunea managerilor. Pornind de la raportul World Economic Forum legat de top 10 abilități necesare în viitor, atât tinerii cât și managerii au aranjat în ordinea importanței care sunt acestea, iar top două abilități atât pentru Generația Z cât și pentru manageri au fost creativitatea și originalitate alături de ascultarea activă.
Din punct de vedere al factorilor diferențiatori între generații managerii văd adaptabilitatea ca fiind cel mai important soft skill în timp ce pentru tineri este comunicarea.
Întrebați despre stilurile de învățare preferate, majoritatea respondenților au spus că pentru ei este relevantă învățarea practică, training-ul face to face, micro-learning și e-learning. Un aspect ce s-a evidențiat în sesiuni a fost că tinerii se așteaptă să scurteze calea și durata de învățare.
“Timpul la job trebuie să fie timp câștigat, nu timp pierdut.” – a declarat Andreea, manager în cadrul companiei multinaționale
Cum se pregătește GenZ pentru angajare
Tinerii se pregătesc pentru angajare prin obținerea de certificate, participarea la cursuri extra-școlare, workshopuri, cursuri tehnice și mentorat. Aceștia au menționat că preferă să plătească pentru un curs, chiar și un preț mic, pentru a-i ambiționa mai mult să continue învățarea. De asemenea, implicarea în activități de voluntariat este foarte importantă pentru ei fiindcă îi pregătește pentru un job viitor.
Dacă vorbim despre așteptările tinerilor din momentul în care se alătură unei companii, aceștia au evidențiat:
- Se așteaptă să primească feedback, în special la începutul carierei lor pentru a identifica atât punctele forte, cât și pe cele slabe;
- Să afle mai multe despre companie, cum a început, să afle despre misiunea și viziunea companiei și apoi să primească informații specifice despre activitatea pe care urmează să o deruleze.
- să primească încurajări de la management și de la colegi, să se simtă în siguranță
- să îi fie întărită încrederea în sine și să aibă contextul prin care își poate dezvolta soft skill-urile prin traininguri
- mentoratul ca fiind un pilon principal de învățare
Dacă printre așteptările companiei de la tineri s-a remarcat adaptabilitatea, de la aceștia s-a observat dorința de a beneficia de un mediu de lucru care favorizează incluziunea, inclusiv trans-generațională.
Evenimentul a fost realizat cu 15 manageri din generația Millenials din compania Societe Generale Global Solution Centre și 22 tineri din Generația Z selectați din toată țara cu scopul de a crea o punte de legătură care să sprijine cunoașterea și învățarea dintre diferite generații.
“Am descoperit că și dacă ai un job de la 9 la 5 poți să fii fericit. Eu credeam că doar dacă ești antreprenor poți să fii fericit.” – a declarat Andrei, unul dintre tinerii GenZ
“Astfel de evenimente contribuie la modelarea viitorului organizației prin conștientizarea așteptărilor fiecărei generații și adaptarea pentru a performa la cea mai bună capacitate, împreună.” – a declarat Radu, Continuous Improvement Project Manager din cadrul companiei
Raportul post-eveniment poate fi descărcat gratuit aici. Acolo veți mai găsi și răspunsuri la întrebări precum:
- Ce așteptări au managerii de la un tânăr care se alătură companiei?
- Care sunt așteptările tinerilor de la o companie cu privire la dezvoltare?
- Care sunt așteptările tinerilor când se alătură unei companii
- Cum arată strategia de learning and development pentru un tânăr care se alătură companiei la primul job?
- Cât timp trebuie să investești în dezvoltarea personală și profesională a angajaților, teme și competențe preferate
Insights este un concept marca Vreau să fiu Antreprenor și Insights, un proiect Romanian Business Leaders.
Despre Vreau să fiu Antreprenor
VSFA este un program național prin care ne propunem să promovăm gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România. Desfășurăm conferințe în țară (peste 260 evenimente până acum, începând din 2013), avem 10 comunități locale de tineri care creează și implementează proiecte locale, iar impactul lor a depășit 32.000 de tineri.
Despre Insights
Misiunea Insights este aceea de a sprijini organizațiile să se dezvolte prin potențialul și creativitatea unora dintre cei mai antreprenoriali și inovativi tineri din România. Sprijinim astfel dezvoltarea tinerilor și apropierea lor de mediul de business, în timp ce aducem un plus de valoare firmelor românești de toate dimensiunile, pentru a susține dezvoltarea economică. Am organizat 9 bootcampuri până acum, iar proiectul a primit în 2019 premiul la categoria Top 10 Programe Globale pentru dezvoltare ecosistem de inovație de la ITU, Agenția Națiunilor Unite pentru Informații și Telecomunicații.
Despre Romanian Business Leaders
Romanian Business Leaders (RBL) este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat.
RBL face România o țară mai bună pentru business și pentru români, prin proiecte care îmbunătățesc educația, antreprenoriatul și buna guvernare în România. Proiectele RBL sunt inițiate și dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 200 de membri, antreprenori și executivi de top din România.
Despre Societe Generale Global Solution Centre
Societe Generale Global Solution Centre a fost fondată în Romania în 2011 ca centru de servicii pentru Grupul Societe Generale. Compania oferă o gamă extinsă de servicii profesionale de înaltă calitate în diverse domenii de activitate pentru entitățile Grupului din întreaga lume: Finance & Accounting, HR, IT, Know Your Customer, Compliance și Business Advisory. Societe Generale Global Solution Centre înseamnă performanță, inovație și cei mai buni profesioniști. Cu o echipa de peste 2100 de specialiști, compania deservește 35 de țări pentru toate liniile majore de business ale Societe Generale.