Profesioniști din departamentul financiar au participat, pe 13 mai 2024, la cea de-a IV-a ediție „CFO Conference” organizată de BusinessMark la Cluj-Napoca. Evenimentul a reunit 14 lideri din domeniu, ce au adus în discuție soluțiile pe care directorii financiari le găsesc pentru a răspunde contextului dominat de incertitudine din ultimii ani. Ei au privit, totodată, spre rolul tehnologiei în dezvoltarea strategică a organizației, cât și despre planurile pe care le au pentru perioada următoare.

Conferința a inclus două sesiuni de prezentări și două paneluri, moderator al evenimentului fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

PRIMA SESIUNE

Alexandra Rogojan, Senior Tax Manager, PwC Romania, a deschis prima sesiune a conferinței, vorbind despre impozitarea directă. „Până acum, era o zonă stabilă – nu existau modificări majore, însă la finalul anului trecut a apărut o schimbare majoră: impozitul minim pentru companiile cu cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro în anul anterior. Practic, la fiecare termen de plată va trebui să calculăm impozitul pe profit ca și până acum, dar și impozitul minim pe cifra de afaceri. Tocmai a trecut 25 aprilie, primul termen de plată al acestui impozit, însă există și acum detalii ce trebuie clarificate. Se numește impozit pe cifra de afaceri, dar, de fapt, este un impozit pe venit total. Din analizele noastre, companiile cele mai afectate de acest impozit ar fi cele care au marje mici, cum sunt companiile din automotive sau cele din farma, mai ales distribuitorii de medicamente. S-au trimis tot felul de scrisori și de memorandumuri către minister pentru a le explica această situație și avem un răspuns prin care ministerul admitea că încă se mai fac analize – urmează ca această ordonanță să fie adoptată prin lege și, poate, aceste anomalii vor fi ajustate. Pe lângă acest impozit minim, mai avem impozitul suplimentar tot pentru companiile cu cifră de afaceri de 50 de milioane de euro, doar că acesta se plătește în plus de companiile din sectorul petrol și gaz”, a explicat ea.

A urmat Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, NOA, care a vorbit despre procedura de audit intern: „Auditul intern urmează un proces bine definit: acesta pornește de la definirea ariilor de risc, stabilirea obiectivelor, realizarea unor verificări, raportarea și prezentarea către top managementul companiei. Când vorbim despre evaluarea riscurilor, vorbim despre înțelegerea activității companiei, fie că ne referim la guvernanța corporativă, resursele umane, managementul financiar, achiziții și aprovizionare, suport, marketing și vânzări sau la producție. Se derulează discuții cu factorii de decizie din fiecare arie de risc identificată de noi, după care facem o planificare a unui audit pe 3 sau 5 ani, iar apoi facem o evaluare anuală. Dacă, în urma unui audit, decidem să monitorizăm și recuperăm creanțele, trebuie să ne uităm la: existența și eficacitatea cadrului procedural, sistemul informatic de monitorizare și gestiune. După aceea, ne putem uita la analiza și gestiunea debitorilor, dar și la activitățile de monitorizare și recuperare. Nu în ultimul rând, trebuie să vedem cum au evoluat creanțele în ultimii ani, iar la final emitem un raport. După aceea, trebuie să urmărim periodic statusul recomandărilor – stabilim un calendar de implementare, discutăm cu persoanele responsabile”, a precizat el.

Remus Mihai Hirceaga, Country Manager, ERA Group, a atras atenția asupra impactului pe care contextul geopolitic îl are asupra lanțurilor de aprovizionare și cum sunt afectate, la rândul lor, companiile de această instabilitate.

Lanțul de distribuție este foarte, foarte complex în ultima perioadă și a trecut de la unul liniar la statut de microsistem. Degeaba aveți un lanț de distribuție foarte puternic, dacă există o verigă slabă care se rupe – se va simți imediat impactul, la nivelul întregului sistem. De aceea, prevenția joacă un rol foarte important. Națiunile Unite au declarat 2023 ca fiind anul cu cele mai multe conflicte după al Doilea Război Mondial. Potrivit unui studiu, 58% din lideri consideră că cea mai mare problemă din lanțul de aprovizionare a fost geopolitic, iar 98% din executivii din 27.000 de companii spun că vor schimba politicile în ceea ce privește supply chain-ul. Ca strategie, este important să mapați întreg lanțul de aprovizionare și să ne întrebăm «ce se întâmplă dacă…?» Cât de probabil este ca un furnizor să dea faliment? Cât de mare este impactul? Este importantă și digitalizarea. Dacă nu faceți asta, în scurt timp companiile voastre nu vor mai exista. Cel mai important lucru este să luați cea mai slabă verigă și să o înlocuiți. După aceea, luați următoarea verigă cea mai slabă și acționați, până când veți avea un lanț de aprovizionare puternic”, a spus el.

A urmat un panel la care au participat: Ioana Birta (TeraPlast Group), Adrian-Cătălin Bulboacă (Bulboacă & Asociații SPARL), Cristi Bejan (Utilben), Claudia Mizdrea (Promelek), Octavian Avram (SelfPay).

Rolul CFO-ului a evoluat foarte mult, ajungând să fie unul strategic, au fost de părere invitații la primul panel. Astfel, Claudia Mizdrea, Group Finance Director, Promelek, a precizat: „Rolul CFO-ului a evoluat foarte mult – nu mai este doar expertul care știe contabilitate, fiscalitate, ci el poate să modeleze și să ajute compania să își atingă obiectivele. Face parte din managementul strategic și are un rol foarte important să motiveze și să influențeze oamenii din organizație. Dacă nu ținem trendul digitalizării, compania nu are cum să crească. Este un «must» în zilele noastre și trebuie să ne orientăm și către automatizarea proceselor, fie că vorbim de departamentul financiar, dar și la nivelul întregii organizații. Noi am început un proces de implementare a roboților – e un proces complex, la care lucrează mai multe departamente. De asemenea, ne uităm la un import de extrase, fișiere de plăți automate, la fel și zona de deconturi – care se poate întâmpla la un click distanță. În zona de producție, suntem în proces de implementare a tabletelor ce ne permite să avem, în timp real, informații din această zonă.”

Transformarea digitală și automatizarea proceselor joacă un rol cheie în evoluția companiilor, au mai subliniat invitații la panel. Astfel, Ioana Birta, CFO, TeraPlast Group, a precizat: „Digitalizarea este un proces continuu, însă ce avem acum în vedere sunt chestiuni de compliance: e-Transport, e-Factura, SAF-T. Să ne asigurăm că aceste procese nu necesită muncă administrativă și timp, ci că sunt complet automatizate. Acum încercăm să implementăm facturile automatizate de la distribuitori – deși la o primă vedere părea că dacă softul de utilizare este unul performant am rezolvat problema, vedem că sunt multe excepții și multe aspecte de avut în vedere – cel puțin în situația noastră, în care ne dorim să avem o evidență foarte detaliată a costurilor. Acest proiect de digitalizare implică destul de mult organizația, chiar dacă, la prima vedere, pare că este vorba doar de contabilizarea achizițiilor. Este, însă, important să avem o bună comunicare cu furnizorii. Este, de asemenea, implicat departamentul de logistică, pentru a avea o acuratețe a transporturilor. Digitalizarea ne cere tuturor din organizație să fim foarte disciplinați – asta face ca procesul de să fie de succes.”

Anul 2023 a fost cel mai de succes, atât în ceea ce privește cifra de afaceri, cât și a profitabilității. Însă în 2023 am cules roadele strategiilor implementate în 2021-2022 – cred că asta contează foarte mult în mediul românesc: să gândim multianual, pentru ca rezultatele să se vadă în continuare. În 2024 se simt provocările. Noi ne-am propus să facem un campus tehnologic cu o suprafață între 1 și 3 hectare. Gândim acest spațiu și în termen de Academie Utilben – pentru că vorbim despre cât de greu e să găsești și să fidelizezi oamenii, încercăm să facem un centru unde colegii să fie imersați în tehnologiile noi, dar să avem și un centru de pregătire. În ultimii ani, companiile românești încep să se gândească la internaționalizare, dar este important să investim și în resursa umană, cât și să avem o viziune pe mai mulți ani (…) Digitalizarea e un proces continuu, o strategie de a te reinventa. Digitalizarea este un proces care rămâne cu noi, oricât de mult ne-am dori sau nu. Am vrut să facem robotizare, însă ne-am dat seama că, dacă vrei să automatizezi, trebuie mai întâi să lucrezi cu oamenii”, a intervenit, la rândul său, Cristi Bejan, CFO, Utilben.

La rândul său, Octavian Avram, CFO, SelfPay, a atras atenția că acele companii ce nu vor folosi tehnologia nu vor rămâne relevante. „Avem strategii pe care le-am implementat cu ceva ani în urmă, iar rezultatele financiare sunt foarte bune: ne-am dublat profitabilitatea. Optimizarea costurilor este foarte importantă, iar din punct de vedere al bugetului pe acest an, suntem semnificativ peste, mai ales din perspectivă business. Perspectivele sunt foarte optimiste. Am ajuns pe piața de capital cu o emisiune de obligațiuni, pentru că ne dorim internaționalizarea. Este necesar să investești și în resursa umană pentru a putea ajunge acolo. Strategia noastră este una mixtă între a fi prezenți și a găsi companii partenere în teritoriile respective, care să folosească tehnologia noastră. Vedem potențial de creștere și ne gândim și la viitor (…) Noi nu am implementat deocamdată roboți, însă ne uităm tot timpul la optimizare și automatizare – avem multe procese automatizate și facem continuu schimbări pentru a îmbunătăți procesele. Orice companie va muri în viitor dacă nu folosește tehnologia – nu vom putea trăi fără ea. Trebuie să ne uităm tot timpul cum ne putem îmbunătăți activitatea, indiferent de domeniu, iar digitalizarea este un punct foarte puternic pe care trebuie să îl avem în vedere”, a adăugat el.

Un alt subiect abordat în cadrul panelului a vizat sursele de finanțare. În acest context, Adrian-Cătălin Bulboacă, Managing Partner, Bulboacă şi Asociaţii SPARL, a precizat: „Anul 2023 a fost axat, în ceea ce privește potențialele finanțări, pe o diversitate complexă. Vorbim de la finanțări care au în vedere dezvoltarea capacității de producție, despre finanțări pentru achiziția de companii. Ca element de noutate particulară, în sensul că remarcăm un trend, vorbim de finanțările care vizează extinderea internațională în rândul unor companii antreprenoriale românești. În 2024, potențialii finanțatori variază de la bănci la fonduri de investiții.

Indiferent de scopul finanțării, indiferent de industria în care se găsește compania împrumutată, problemele sunt aceleași, de la costuri la documentația ce trebuie prezentată în procesul de finanțare, business plan, auditare și până la posibilii finanțatori. Asistăm la o maturizare a societăților ce se pot împrumuta. Maturizarea presupune atât calitatea pregătirii celor ce recurg la împrumuturi, cât și scopul finanțării. Dincolo de un anumit nivel, piața locală – vorbesc aici de finanțarea bancară – nu va mai fi suficientă, decât prin structuri sindicalizate. Ele prezintă avantaje și dezavantaje. Un avantaj e că băncile locale cunosc deja împrumutatul, dar există dezavantajul că, în momentul în care ai recurs la o structură sindicalizată, ușurința de mișcare la nivel antreprenorial se diminuează.”

SESIUNEA  A II-A

Ciprian Păun, Partener, Coordonator, NNDKP Cluj-Napoca, a deschis cea de-a doua sesiune a conferinței vorbind despre evoluțiile materiale și teritoriale ale inspecțiilor fiscale. „Cu cât companiile sunt mai mari, cu atât riscurile în cazul inspecțiilor fiscale sunt mai mari. De cele mai multe ori, managementul companiilor solicită procedura de risk assessment. Dacă valoarea litigiului este sub 3 milioane RON, merge la Curtea de Apel, iar media stabilirii litigiilor este de 36 de luni doar în primă instanță. Asta indică o nevoie urgentă de modificare a reglementărilor fiscale. În cazul valorilor de peste 3 milioane RON, începem la Curtea de Apel și ajungem la Înalta Curte de Casație și Justiție – media litigiilor fiscale a fost, anul trecut, de 54 de luni. Asta înseamnă peste patru ani. Trebuie discutat in-house cu CEO-ul, CFO-ul, Consiliul de Administrație, patronatul, care sunt riscurile ce trebuie avute în vedere. Dacă ne uităm la geografia litigiilor fiscale, la Curtea de Apel din Cluj sunt 7,36% din numărul total de litigii. Ce înseamnă asta? Este un grad foarte mare de conformare voluntară – oamenii primesc decizia și plătesc”, a explicat el.

În continuare, Marius Maier, Partener, Director General, CMC GRUP RISK ADVISOR, a vorbit despre necesitatea ca organizațiile să aibă o strategie de risk management. „Din interacțiunile cu companiile locale cu care lucrăm am ajuns la concluzia că, dacă acestea nu au o abordare integrată a riscurilor, lucrurile nu vor fi ok. Trebuie să învățăm clienții să nu se mai ascundă de adevăr și că inexistența unei strategii de risk management ar putea conduce anumite companii să dispară din piață. Astfel, un proces de management de risc ar trebui să ajute compania să aibă procese flexibile și robuste, care să conducă spre creșterea companiei. Integrat în actul managerial, acest proces ar trebui să aducă valoare adăugată organizației. Până la urmă, companiile ar trebui să își evalueze atent reacția la neprevăzut și nivelul de suportabilitate. Managementul de risk presupune să se completeze procedurile actuale de lucru cu strategii de identificare și măsurare a riscului, dar și un plan de reacție. În timp ar putea să apară o nouă funcție: Chief Risk Officer, rol ce poate fi asumat de CEO sau de CFO. Din punct de vedere practic, este extrem de important să învățăm să comunicăm și să învățăm din greșeli”, a spus el.

A urmat Vladimir Marinescu, Director Servicii Fiscale, Deloitte România, care a precizat: „În materie fiscală, am avut cele mai multe prevederi legale și modificări ale legislației din 1990 încoace. Unele au avut o sursă internă, altele o sursă externă. Această dinamică excesivă a dus și duce, în continuare, la o serie nesfârșită de litigii provocate de înțelegerea incompletă a legislației. Nu de puține ori ne lovim de situații în care autorități de control, inspectori fiscali își mai amintesc de vreo prevedere legală din vechiul Cod Fiscal. Suntem în fața a două măsuri care, de foarte mult timp, se află pe agenda OECD – vorbim despre BEPS, care înseamnă o dorință de a se ajunge la o echitate în ceea ce privește impozitarea în situații sau în industrii unde, pe tot circuitul economic, lucrurile sunt greu de urmărit. Astfel, se dorește o echitate din punct de vedere fiscal între state. Pe lângă regulile BEPS generale, care se regăsesc și în Prețurile de Transfer, sunt două măsuri care au intrat în vigoare la începutul lui 2024, la nivel internațional. O măsură are legătură cu convențiile de evitare a dublei impozitări și a doua este legată de al doilea pilon de impozitare, care înseamnă transpunerea internațională a impozitului minim pe cifra de afaceri.”

Conferința s-a încheiat cu un panel la care au participat: Ovidiu Robotin (Qubiz Group), Bogdan Roman (Vertiv), Ciprian Stoian (Endava).

Digitalizarea va transforma rolurile din departamentul financiar, a fost de părere Ovidiu Robotin, Chief Financial Officer, Qubiz Group. „Lucrăm, în momentul de față, la un plan strategic pe 5 ani și sperăm să ne ducă la dublarea cifrei de afaceri și a numărului de angajați. Cum putem face asta? Suntem conștienți că avem nevoie de o rețea mult mai extinsă de business development. Dorim să folosim exclusiv cash-ul nostru disponibil și încercăm să reținem cât mai mult posibil în interior, tocmai pentru a menține obiectivul acesta de creștere (…) Consider că joburile noastre în calitate de contabili, finanțiști, vor suferi multe modificări în perioada următoare, datorită digitalizării, însă nu este un lucru rău. Vom putea petrece mai mult timp pentru activitățile cu valoare adăugată, vom face o tranziție de la procesare de informații la analiză, proces benefic și pentru noi, dar și pentru companie”, a continuat el.

Adaptabilitatea este un termen bun în această perioadă. Încercăm să eficientizăm procesele și să vedem dacă ceva ce făceam în 3 zile am putea face acum într-o zi. Automatizarea este foarte importantă. Ne uităm și la relocarea unor costuri spre jurisdicții mai ieftine. România nu mai este o jurisdicție atât de ieftină cum era acum 10 ani (…) O parte dintre job-urile noastre probabil că vor dispărea, dar asta nu înseamnă că vor dispărea definitiv, ci că se vor transforma la condițiile pieței. Am observat că, dacă ești static, rămâi în urmă. Este riscul ca, tehnologia pe care o folosești și o oferi clienților și care azi e foarte modernă, mâine să devină învechită”, a intervenit, la rândul său, Ciprian Stoian, Regional Tax (CE) and Transfer Pricing Manager, Endava.

La rândul său, Bogdan Roman, Head of Finance EMEA, Vertiv, a adăugat: „Mi se pare că, în ultimii ani, digitalizarea a devenit răspunsul și soluția universală la orice problemă. Cred că tindem să sărim câțiva pași – poate cel mai eficient proces e cel de care nu ai nevoie, iar apoi este cel pe care îl poți realiza cu resursele actuale. Abia după aceea vine această digitalizare, însă cred că supraestimăm potențialul AI, în anumite situații. Cred că digitalizarea va fi, pentru început, soluția pentru anumite probleme deja identificate. Când vorbim de digitalizare în finance, cred că va fi o schimbare de durată și nu neapărat una instantă și, fiind una de durată, vom avea timp să facem change management, să pregătim oamenii și să avem actualizate materialele prin care pregătim oamenii. Pe termen scurt, nu cred că va dispărea rolul de contabil, ci că AI va complementa job-urile noastre, nu neapărat că le va înlocui.”

„CFO Conference” este un proiect marca BusinessMark ce va continua în 2024 la Iași (10 iunie) și Timișoara (13 noiembrie). Tot în luna noiembrie va avea loc la București „Tax & Finance Forum” (6 noiembrie), iar în luna decembrie organizăm o nouă ediție a conferinței „Financial Outcome”.

Partenerii evenimentului:  ERA Group, NOA, PwC România, CMC Grup Risk Advisor, Bulboacă & Asociații SPARL

Evenimentul a fost susținut de: BRCC

Parteneri media:  Spotmedia, Revista Cariere, Arad24.net, Express de Banat, Bănățeanul, Ziarul Clujean, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, Digital Business, Debizz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, Global Manager, EventsMax, Revista Piața, Transilvania Business,  PRwave, Club Economic, România Durabilă, Economistul, Angajatorulmeu.ro, Business Voice, spatiulconstruit.ro, Femei în Afaceri

***

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.

Leave a Reply