Articol preluat de pe Financial Intelligence

UN PAS IMPORTANT SPRE ELIMINAREA CELEBRULUI DOSAR CU ŞINĂ

Prin aplicarea acestei legi, vom urca o poziţie sau două în clasamentul DESI, unde acum România se află pe ultimul loc, potrivit lui Sărmaș

Nevoia pentru o infrastructură digitală coerentă și integrată la nivelul administrației publice din România, care să ofere servicii digitale de calitate cetățenilor, a devenit una certă. Lipsa interoperabilității sistemelor informatice din administrația publică este un obstacol major în dezvoltarea serviciilor digitale centrate pe utilizatorul final.

Legea interoperabilității va influența viața fiecăruia dintre noi prin eficientizarea serviciilor publice și a procedurilor de lucru ale instituțiilor publice și private.

Sabin Sărmaş, președinte al Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor din Camera Deputaților şi iniţiatorul proiectului de Lege a Interoperabilităţii, aflat acum în dezbatere publică, ne-a povestit mai multe despre această iniţiativă într-un interviu.

Reporter: Ce aduce nou acest proiect de lege?

Sabin Sărmaş: Este prima reformă adevărată care se face în domeniul transformării digitale și al debirocratizării. Noutatea fundamentală pe care o aduce acest proiect este că schimbă cumva paradigma de a utiliza hârtia ca suport pentru transport de informații.

Celebrul „dosar cu şină” este un mijloc de a transporta informații pe care – culmea! – le iei de la o instituţie a statului şi o duci la altă instituție a statului.

Noua lege spune că nu mai funcționăm în felul acesta, că folosim pe bazele de date pe care noi deja le avem – le numim registre de baze a datelor –, iar instituțiile își iau de acolo informația direct, nemaipunând cetățeanul în situația de a i se solicita fie la ghișeu un dosar cu șină cu informaţii pe hârtie sau de a i se solicita în mediul online documente pe care să le încarce.

Legea are dublu impact, pentru serviciile publice pe care le soliciţi la ghişeu, dar şi pentru cele care sunt solicitate strict online.

În acest proiect, am definit câteva registre de bază, care au fost ușor de identificat, de la Evidența Populației, RAR, ANAF, Registrul Comerțului, Cadastru etc., lăsând la latitudinea Guvernului ca, în timp, în funcție de niște criterii de date primare, să mai creeze alte registre de bază dacă e nevoie. Aceste baze de date sunt distribuite şi sunt în grija fiecărei instituţii în parte.

Autoritatea pentru Digitalizarea României este responsabilă de implementarea acestei platforme din punct de vedere tehnic, cu care se integrează fiecare bază de date.

Prin platforma de interoperabilitate, aceste date vor putea fi interogate în timp real de către funcționarii publici, care vor verifica doar identitatea solicitantului, fără a-i impune prezentarea altor documente justificative sau constatatoare, dispărând practic celebrul dosar cu șină. Același lucru se va întâmpla și atunci când un serviciu public va fi accesat exclusiv online, utilizatorul având acces la toate datele pe care instituțiile publice le dețin despre el sau despre bunurile sale, nemaifiind necesară încărcarea unor documente suplimentare sau a altor informații.

Articol preluat de pe FinancialIntelligence.ro.Continuarea interviului poate fi regăsită aici.

Leave a Reply