Creșterea economică din primul trimestru anunțată de Guvern, cea mai mare din UE comparativ cu perioada similară a anului precedent, nu e motiv de optimism pentru oamenii de afaceri din România. Pentru ei, situația se repetă cu cea din 2008, când România a fost țara cu cea mai mare creștere economică fix înainte de a începe criza. La fel ca atunci, comunitatea de business se așteaptă să cădem de foarte sus, iar prognozele lor nu arată bine deloc: scăderea din acest an va fi abruptă, iar drumul prin criză va fi lung.

Ce măsuri așteaptă atât mediul de afaceri de la Guvern, cum vede el ieșirea din această criză, ce așteptări are populația, conform sondajelor, dar și ce planuri de urgență au guvernanții, aceste lucruri au fost analizate în dezbaterea „Business în Noua Economie”, de invitații prezenți alături de moderatorii Daniel Apostol, Jurnalist Economic, Fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, Jurnalist și Antreprenor EM360 Studio.

Cercetările făcute în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, ce reunește business-uri care generează 60% din PIB-ul României, arată rezultate îngrijorătoare și scăderi foarte mari ale economiei, atât în trimestrele doi și trei, cât și tot anul, mult peste estimările Guvernului sau ale FMI. Mai mult, aceste proiecții nu au luat încă în calcul un val doi al pandemiei, care este foarte probabil, spune Dragoș Roșca, Președinte Romanian Business Leaders.


Business în noua economie se poate face cu o nouă abordare – prin informatizare, digitalizare, deschidere de noi piețe de export, regândire de produse mai atractive pentru export. În plus, un miliard de euro va fi direcționat în curând spre firmele care își desfășoară activitatea în România, a anunțat Liviu Rogojinaru, Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de AfaceriEl a spus și până la ce valoare ar putea ajunge granturile.


Fiscul face pași rapizi spre digitalizare. Deja se fac teste pilot cu primele zeci de case de marcat conectate la serverele ANAF, iar planul e ca toate firmele cu cifre de afaceri de peste 50.000 de euro să fie conectate până la finele anului. Și pentru Spațiul Privat Virtual se pregătesc modificări, a anunțat Tănase Stamule, Consilier Economic al prim-ministrului Ludovic Orban.


Semnalul de control al situației pe care îl va da statul român va fi foarte important pentru evoluția economiei. „Arată-te slab când ești puternic și puternic când ești slab”, a fost unul dintre mesajele transmise de Cristian Popescu, Administrator Tabac Xpress.


Green Deal, amenințare sau oportunitate? Compania de stat Romgaz, cel mai mare producător intern de gaze naturale, vrea să fructifice oportunitățile legate de tranziția spre economia neutră din punct de vedere climatic și să fie un partener de încredere în acest proces, spune Mihaela Virginia Toader, Director, Direcția Strategie, Relații Internaționale, Fonduri Europene, Romgaz.


Oamenii de afaceri își doresc să aibă parte de predictibilitate legislativă, să știe ce îi așteaptă din timp, nu de pe o zi pe alta. „La modificările ulterioare am vrea să fim parteneri de dialog, nu să suportăm decizii luate peste noapte”, a punctat Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI.


Adrian Badea este vicepreședintele Federației Patronale Petrol și Gaze, reprezentant al unei industrii care a fost puternic afectată de actualul context generat de pandemie, dar și de prețul barilului de petrol. Acesta reușește să întrevadă speranță, atât pentru sectorul pe care îl reprezintă, dar și pentru bunăstarea populației – investiții și predictibilitate legislativă, ca un motor pentru relansarea economiei din România.


Viteza de implementare a măsurilor de sprijin guvernamental pentru economie trebuie crescută. În absența unui ajutor, pentru multe dintre IMM-uri fiecare zi s-ar putea să fie ultima, spune Florin Jianu, Președinte CNIPMMR.


Aproape 90% din populația României vede un nou rol al statului în economie prin sprijinirea marilor investiții și o relaționare mult mai bună cu mediul privat. Astfel, orice întârziere, orice piedică în ceea ce privește interacțiunea cu mediul privat va fi taxată inclusiv de populație, care așteaptă aceste măsuri ale guvernanților, a subliniat Remus Ștefureac, Coordonator Proiect Strategic Thinking Group.


Sebastian Burduja, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, consideră că în relansarea economică a României și în sprijinirea afacerilor din țara noastră e foarte importantă abordarea, cât și mindset-ul. Ar fi nevoie de un nou model economic românesc: „prin noi înșine”.


Dumitru Nancu, Director General al Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, ne prezintă importanța programului IMM INVEST România, care permite companiilor afectate de actuala criză să își continue activitățile și investițiile.


Constantin Rudnițchi, Directorul Coaliției pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, face radiografia situației actuale, punctând nevoile și cerințele afacerilor românești într-un context dificil de gestionat, atât din punct de vedere al statului, cât și a business-urilor.


Care sunt lecțiile pe care putem să le învățăm în urma crizei provocate de pandemia globală? Care este abordarea corectă în încercarea de redresare economică? Marius Ștefan, antreprenor pur-sânge, aduce în lumină problemele, dar și soluțiile comode sau incomode pe care atât statul, cât și mediul privat, le pot implementa pentru o revenire cât mai rapidă la o situație normală.


Aflăm de la Adrian Codîrlașu, președintele CFA România, cum se prefigurează economia țării, luând în considerare un instrument extrem de util în acest scop – ultima ediție a Indicatorului de Încredere Economică, realizat de CFA România.


De ce e nevoie pentru un model economic românesc sănătos? Răzvan Predica este consultant în cadrul Strategic Thinking Group, ce propune 10 măsuri-cheie pentru relansarea economiei. Concluzia este simplă, România are nevoie să se reinventeze.


Iată, mai jos, o altă selecție cu unele dintre cele mai importante declarații din cadrul webinarului „Business în Noua Economie”.

NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri. Mulțumim partenerilor media ai evenimentului „Business în Noua Economie”: Agerpres, Profit.ro, Money.ro, Financial Intelligence, Europa FM, e-nergia.ro, The Diplomat, G4Media.ro, Economistul, Club Economic.

Leave a Reply